Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

29 November 2012

Solat....



Ada orang yang tak biasa melakukan solat secara duduk & risau kalau-kalau ibadah yang mereka lakukan tidak betul / tidak diterima ALLAH. Buat ibu-ibu mengandung, janganlah risau..kerana Islam tidak pernah mengajar kita untuk bersusah-susah (menyakitkan diri) dalam beribadah so ada kelonggaran buat orang-orang yang tertentu dalam melaksanakan ibadah terutamanya ibadah solah yang kita tahu adalah TIANG agama. Ibarat sebuah rumah, kalau tidak ada TIANG, maka akan robohlah ia..Jadi walau macamana keadaan kita, walau betapa susahnya keadaan kita, jangan lupa untuk mendirikan solat ya!!

Saya pernah terbaca di dalam majalah Pa & Ma (yang menceritakan tentang artikel solat duduk bagi ibu mengandung. Seawal usia kandungan 7 bulan pun kita dah boleh mengerjakan solat secara duduk (bergantung kepada keadaan ibu mengandung) kerana keadaan fizikal diri kita seperti kaki yang sembab (susah untuk duduk antara 2 sujud / tahiyat), pening & tak boleh berdiri lama, keadaan perut yang membesar membuatkan kita susah untuk bangun & duduk & macam-macam lagi so dengan sebab itulah kita diberikan kelonggaran dalam mengerjakan ibadah solat so buat ibu-ibu mengandung di luar sana, jangan ragu-ragu untuk solat dalam keadaan duduk;)

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : "Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka beruntunglah & berjayalah ia, dan jika sembahnyangnya tidak diterima maka kecewa & rugilah ia. sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman : "Periksalah, adakah hamba-KU itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardhunya??" Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain". (Riwayat at-Tarmizi)
Oleh itu, sama-samalah kita menjaga solat kita;)



Solat Fardhu JANGAN kita tinggal walau dalam apa keadaan sekalipun... Jom jaga solat.
Walaubagaimana sakit pun seseorang muslim itu wajib menunaikan solat selagi akalnya dalam keadaan waras & masih sedar... Bagaimana caranya?  itu WAJIB kena belajar. 

Ingatlah... Jangan sekali-kali kita meninggalkan Solat Fardhu walaupun diri dalam keadaan sakit atau sukar, insyaAllah keberkatan & kerahmatan buat mereka yang menjaga solatnya...

* http://www.facebook.com/KuasaSolat 

Jom LIKE fanpage ni tanda sokongan pentingnya solat & sesungguhnya rahsia solat sungguh hebat!
Walaubagaimana sakit pun seseorang muslim itu wajib menunaikan solat selagi akalnya dalam keadaan waras & masih sedar... Bagaimana caranya? itu WAJIB kena bela
jar.

Ingatlah... Jangan sekali-kali kita meninggalkan Solat Fardhu walaupun diri dalam keadaan sakit atau sukar, insyaAllah keberkatan & kerahmatan buat mereka yang menjag
a solatnya...














Sumbangan Pak Google....




2 ulasan:

  1. Terima kasih....wah seronoknya cucu nak balik ke rumah kita...

    BalasPadam