Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

29 Disember 2012

Berakhirnya cuti-cuti 2012 fasa 3

Assalasmmualaikum....

Jika semalam saya hanya berkesempatan menceritakan di sekitar tempat penginapan dan kenderaan awam di Bangkok, hari ini saya nak berkongsi pengalaman ke Sungai Choa Praya, Thailand pula...


Chao Phraya artinya sungai raja (River of Kings). Sesuai dengan namanya, Sungai Chao Phraya merupakan sungai terpanjang dan terpenting di Thailand, dengan panjang sekitar 372 kilometer. Sungai Chao Phraya merupakan pertemuan dari lima sungai kecil : Sungai Pa Sak, Sakae Krang, Nan, Ping, dan Tha Chin di daerah Nakhon Sawan yang berada di wilayah utara Thailand. Di sepanjang sungai yang membelah Kota Bangkok ini banyak terdapat Kuil Budha (dalam Bahasa Thai disebut Wat) yang cantik dan megah. Menyusuri Sungai Chao Phraya merupakan agenda wajib bagi para pelancong yang berkunjung ke Bangkok. Dengan naik perahu (kapal kayu) menyusuri Sungai Chao Phraya.



Pengkalan untuk menaiki bot untuk menyusuri Sungai  Choa Praya



Orang dua beranak ni macam tak sabar aje nak naik bot....


Tok Itam...macam takut aje...


Merakam kenangan di pesisiran Sungai Choa Praya



Tidak terlalu lama  juga menunggu perahu motor yang akan membawa kami menyusuri Sungai Chao Praya Bangkok. Kami tidak naik Cruise Ber AC, tetapi perahu motor (express boat) dengan ukuruan yang agak besar, ada juga yang menyebutnya Bus. 



Menyusuri sungai ini, terkenang saya dengan Sungai Melaka, (tapi saya tidak pernah menyusurinya) bezanya sungai Chao Phraya ini lebar luas dan bersih juga.





Pemandangan di sekitar Sungai  Choa Praya


Pengunjung pasti tertawan dengan kepelbagaian pemandangan meliputi struktur dan warna warni bangunan termasuk masjid, kuil, gereja, hotel 
dan kediaman penduduk di tepian sungai itu



Masjid Ansari Sunnah, Ton Son khazanah Islam Bangkok


Salah sebuah masjid yang terdapat di tepian Sungai Chao Praya




Sepanjang sungai ni kita boleh menikmati pemandangan kota bangkok. Di tebing sungai terdapat penempatan, boleh melihat pelbagai bangunan, bentuk rumah..dan lain-lain . Secara tidak alngsung dapat kita melihat kegiatan ekonomi penduduk kawasan ini.









Wat Arun berdiri megah di pesisiran Sungai Chao Praya Thailand. Bangunan ini diperbuat dari pecahan kaca  berwarna dan porselen.




Tempat ini merupakan sebuah kuil tertua yang dibangun pada zaman kuno pada saat ibu kota Thailand masih di Ayutthaya dan awalnya dikenal sebagai Wat Makok. Salah satu lambang dari Kota Bangkok yang terkenal ini berada di tepi Sungai Chao Phraya.



Salah satu hotel  (The Peninsula Hotel) di tepi Sungai Chao Phraya









Antara pemandangan indah di sepanjang Menam Chao Phraya - Dawn Temple




Terdapat juga peniaga di dalam sampan menjual pelbagai barangan...


Peniaga yang begitu gigih...


Diantara kediaman penduduk ....di pesisiran sungai...






Terdapat ribuan  ikan keli di sungai ini (besar betul ikan keli...di sungai ini)...

Cukup setakat ini saya akan sambung lagi....tunggu ya..

2 ulasan:

  1. Walaupun hari ini saya terlalu sibuk, saya luangkan juga masa menjengok laman ini. Sungguh menarik...

    BalasPadam
  2. Terima kasih...saya pun belajar dari En.Atih....Saja nak kongsi pengalaman.Terima kasih sekali lagi kerana terus sudi mengikuti cerita saya...

    BalasPadam