Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

20 Mei 2013

Bila dah jadi Datuk dan Nenek...




Pesan Datuk Nenek

Pesan datuk nenek
peliharalah bumi warisan ini
jangan dijajahi lagi.

Pesan datuk nenek
hanya obor keilmuan terokai pendakian
bina nusa bangsa.

Pesan datuk nenek
usaha ditanya masih
adakah bonus hujung tahun ini
janji-Nya masih ada ganjaran
yang lebih lumayan menanti
pada esok hari.

Pesan datuk nenek
keringat yang tumpah menjadi ibadat
jangan ada amanah
yang terlerai dari pundak
jangan merasai tidak pernah genap
lalu minta disuap.

Pesan datuk nenek
jagailah dusunmu kerana hanya itu saja
satu-satunya warisan peninggalanku
pagarilah agar tidak dicerobohi
kelak kamu tidak menjadi fakir
di dusunmu sendiri
menagih sesuap nasi
mengharap belas simpati.


ISMAIL AWANG
Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu
(Ehsan dari Pak Goggle....)




Bila dah jadi datuk dan nenek inibanyak bezanya....
No 1...Dah tua.
No 2................?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan