Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

26 Julai 2012

Daging Goreng Berempah




Daging goreng
 Daging Goreng Berempah
250 g daging Lembu (di potong2)
1 labu bawang besar ( saiz kecil )
1/2 inci halia ( dihiris)
1 biji cili merah ( dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1 sudu makan penuh serbuk kari
1 biji tomato ( potong 6)
daun bawang ( dipotong)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil kicap manis
sedikit garam dan serbuk kunyit
Sedikit minyak
Cara membuatnya
1. Daging yang telah digaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Masak dalam kuali untuk  di keringkan airnya.
2. Jika daging belum empuk masukkan sedikit air lagi dan masak sehingga daging empuk.
3. Jika daging telah lembut masukan sedikit minyak dan bahan-bahan yang telah dihiris tadi, goreng seketika.
4. Masukkan  serbuk kari, sos, kicap manis dan sedikit air. Kacau hingga kering sedikit.
5. Sesuaikan rasa masukkan buah tomato dan daun bawang. Angkat dan hidangkan


Resepi yang lain ada di halaman yang lepas...........




keropok goreng


Solok lada versi ibu


Tumis versi ibu


ulam-ulaman


budu dan cili api



sambal kelapa


Telur masin dan ikan celup tepung


Bahan-bahan yang terhidang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan