Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

01 April 2012

SEPUPU......

SEPUPU.....


Sekadar pengetahuan buat anak-anak sauadaraku...


Istilah sepupu digunakan bagi menunjukkan perhubungan antara seseorang itu dengan anak kepada bapa/ibu saudaranya. Dengan kata lain, anak-anak kepada dua (atau lebih) orang yang bersaudara. 'Bersaudara' bermaksud mempunyai ibu dan/atau bapa yang sama. Sebagai contoh, 'A' adalahabang/adik/kakak kepada 'B'. Maka anak-anak 'A' dan anak-anak 'B' adalah saudara sepupu. Ini jugabermakna anak-anak 'A' dan 'B' mempunyai datuk dan nenek yang sama. Menurut Islam, pernikah anantara pasangan yang mempunyai hubungan sepupu adalah dibenarkan tetapi tidak digalakkan. Dalamadat Perpatih yang diamalkan oleh masyarakat Minangkabau menetapkan pasangan sepupu yang mempunyai suku yang sama tidak dibenarkan untuk berkahwin antara satu sama lain.




Bahagianya bila semua sepupu berkumpul untuk meraikan hari ulang tahun kita...

Glamor Yad dikelilingi semua sepupu perempuan...

Yang peliknya semua perempuan ke sepupu Yad...




Selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran Yad...
Ini bukan sepupu tapi
adik beradik...


adik-beradik

(beberapa orang) yang mempunyai hubungan kekeluargaan (seayah dan seibu)


Ayat: Ziyad Haziq mempunyai empat orang adik beradik seibu dan sebapa.Dua orang lelaki dan dua orang perempuan. Kini beliau mempunyai seorang kakak ipar dan seorang abang ipar.


Ipar
abang iparsuami kepada kakak kita

Kakak ipar….isteri kepada abang kita

adik ipar adik suami atau isteri




Tiada ulasan:

Catat Ulasan