Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

15 Julai 2012

Majlis Kesyukuran Hasyaa Nur Dalili

ANTARA perkara sunnah yang boleh dilakukan ibu bapa apabila mendapat zuriat adalah anak itu
(1) di azan dan diiqamahkan
(2) dilakukan aqiqah
(3) diberi nama yang baik,
 (4) dilakukan (tahniq) atau dibelah mulut dengan benda manis seperti kurma dan dibaca doa dan (5) dicukur rambut dan diberi sedekah seberat timbangannya.
Ia boleh dengan nilai emas atau perak mengikut kemampuan masing-masing
(6) dikhatankan
(7) menindik telinga bagi anak perempuan dan
(8) diberi penjagaan dan penyusuan sebaik mungkin.Apabila memilih untuk tidak mencukur rambut bayi, ibu bapa tidak mendapat pahala sunat seperti di atas. Sebenarnya mencukur rambut ada banyak kelebihannya seperti dapat menjaga kebersihan, menumbuhkan rambut baru yang lebih baik dan anak lebih selesa apabila kepala tidak terhalang daripada menerima oksigen atau angin





Hasyaa Nur Dalili beraksi.....






Semoga Hasyaa Nur Dalili akan dilindumgi Allah dan  sihat sejahtera, dipanjangkan usia dan akan menjadi anak yang soleha,,,Amin




















Kuih muih...


Cenderahati


Nasi Ambeng orang jawa
 (sekarang dah moden lauknya dah tak dilonggok  atas dulang lagi)




Tok Nyang belanja Hasyaa dengan buah-buahan tempatan
Terima kasih Tok Nyang....semoga dirahmati Allah....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan