Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

06 Disember 2012

Cuti Sekolah 2012

Aktiviti Cuti Sekolah.......

ASSALAMUALAIKUM...

Hari ini hari ke empat kami berada di PJ.Tak tau bila nak balik ke rumah…dirumah saya bersendirian aje….lebih baik saya disini ada juga si cucu untuk di ‘agah’…
Hidangan tengah hari  menantu saya menyediakan “Singgang Dagingsaya pernah mendengar tentang keenakan singgang daging tetapi tidak pernah merasainya…..Bagi saya orang Johor agak pelik bila daging dibuat singgang….bila sebut singgang hanya  terfikir dibenak ini ikan sahaja yang kami  boleh buat singgang. Rupa-rupanya daging pun boleh...
Syukur alhamdulliah hari ini saya dapat merasa  dan menekmati keenakan singgang daging yang dimasak oleh menantu sayabeliau orang Terengganu..Emm...enak sungguh singgang daging ni….Rugi pula rasanya jika saya tidak berkongsi dengan anda resepi yang sungguh istimewa iniKata orang ilmu mestilah dikongsi bersama.Oleh itu, pada kali ini saya akan berkongsi resepi menantu saya iaitu satu masakan yang enak dari negeri Terengganu.   





Ini le singgang daging Terengganu....
dah siap dan boleh dimakan dengan nasi panas..

Daging Singgang Terengganu
(Resepi menantu saya)

Bahan-bahanya….
¼ kilo daging lembu
¼ kilo tulang lembu
10 ulas bawang merah
7 ulas bawang putih
1 besar ibu jari kunyit
1 ½ besar lengkuas
5 batang serai
1 camca besar lada hitam
1 camca kecil jintas manis
1 camca besar ketumbar
2 keping asam keping
garam secukup rasa

cara:
1. bersih daging dan tulang lembu.
2. kemudian masukkan ke dalam periuk dihidangkan... bersama air.
3. tumbuk semua bahan-bahan di atas.
4. masukkan ke dalam periuk tadi masak hingga daging empuk....boleh le

Tiada ulasan:

Catat Ulasan