Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

06 Disember 2012

Mi Bandung


Jom makan mi bandung...


Kuah mi bandung...


Mi kuning dicelur dan di asingkan jangan rendam dengan kuah takut kembang...





Resepi mi bandung....(Mi bandung ala-ala ibu....)


Bahan -bahan:
500 gram mee kuning (sebenarnya ikut selera )
10 tangkai cili kering (boleh ditambah jika mahu lebih pedas)
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang besar
50 gram udang kering (direndam dan ditumbuk halus)
100 gram udang biasa
4 sudu sos cili
4 Sudu sos tiram
200 gm bebola ikan
5 biji telor
200 gm daging(rebus hingga empok dan airnya untuk kuah)
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara Memasak:
Kisar cili kering, bawang dan udang kering sehingga halus.
Tumis bahan yang dikisar tadi sehingga naik bau .
Masukkan sos  cili dan sos tiram.Masukkan daging dan air rebusan daging . Birakan sehingga mendidih.
Kemudian masukkan sawi dan udang tadi.
Tambahkan gula dan garam secukup rasa.
Boleh ditambah dengan telur untuk setiap pinggan hidangan.


Selamat menekmati mi bandung....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan