Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

03 Januari 2010

CIKGU OH CIKGU.......

PRA SYARAT MENJADI GURU BERKESAN
1. Meninggalkan zon keselesaan.
2. Tangga menaik ke Arah Kecemerlangan.
3. Cabaran bukan masalah.
4. Semangat kerja.
5. Tabiat guru berkesan
· Jadi Proaktif, ada inisiatif dan bertanggungjawab
· Mula dengan sikap mental positif dengan mengingati matlamat
· Beri keutamaan kepada yang penting
· Fikir menang-menang (win-win situation)
· Cuba fahami dahulu, kemudian cuba untuk difaham
· Bersinergi (kerjasama yang kreatif)
· Usahakan pembangunan diri yang seimbang

KESAN DAN TANDA GURU KURANG ILMU DI SEKOLAH:

1. Proses P&P guru kurang berkesan dan membosankan
2. Pengurusan bilik darjah tidak teratur dan bercelaru
3. Kurang memberatkan penampilan diri
4. Tidak yakin pada diri dan sering mengelak bila diberi tanggungjawab
5. Tiada keyakinan dan keazaman dalam menjalankan tugas
6. Mudah putus asa jika tidak tercapai Sesutu hajat
7. Sering menyalahkan orang lain jika berlaku kegagalan
8. Tidak tegas dalam mengambil tindakan
9. Sering bertindak mengikut perasaan
10. Sentiasa menunggu arahan dalam sesuatu perkara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan