Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

06 Disember 2012

Cuti Sekolah 2012....

 Masih bercti.....



Semua orang nak bercuti.. Tapi kita kena  fikirkan juga budget. Kadangkala sesekali  perlu juga luangkanlah masa untuk diri sendiri. Asyik kerja aje!!. Ok pada sesiapa yang nak bercuti saya  sarankan rancang percutian dulu terutama dengan keluarga yang besar.

1. Rancang lebih awal, jangan dilakukan pada saat-saat terakhir terutama jika melibatkan satu keluarga yang besar kerana lebih awal kita menempah penginapan dan tiket penerbangan atau perjalanan, lebih banyak potongan harga yang boleh diperoleh.

2. Apabila bercuti, ambil juga kesempatan pada hari yang tidak sibuk kerana harga yang ditawarkan lebih murah dan dengan cara itu anda boleh berjimat.

3. Sekiranya berlibur bersama keluarga, pastikan juga kehendak seisi keluarga. Adakah mereka ingin bersantai di pantai, berjalan sambil menimba ilmu dengan melawat tempat-tempat bersejarah atau membeli-belah. Apabila sudah mengenal pasti kehendak semua, lebih mudah untuk merancang bajet dan memilih destinasi percutian.

4. Pilih destinasi yang sesuai untuk seisi keluarga. Setidak-tidaknya destinasi itu disukai semua agar tidak ada yang bermuram ketika yang lain berseronok dalam percutian tersebut.
5. Fikir pula tentang pengangkutan. Adakah anda ingin menaiki kapal terbang, kereta api atau memandu ke destinasi pilihan. Pilihan anda juga perlu sesuai bajet yang diperuntukkan. Tetapi, jangan pula dilupa tentang keselesaan.

6. Mula mencari tempat penginapan di kawasan tersebut. Pastikan hotel, resort atau chalet yang dipilih menawarkan kemudahan yang dicari seisi keluarga seperti kolam renang, spa atau kemudahan yang lain.

7. Setelah semuanya lengkap, rancang pula bajet percutian mengikut pilihan penginapan dan pengangkutan anda tadi. Jangan lupa mengambil kira makan, minum, hiburan dan membeli-belah. Dan, jika masa masih panjang, anda boleh mula menyimpan untuk persediaan percutian.

8. Jika sudah berpuas hati, buat tempahan segera terutama hotel dan kapal terbang. Sebaik melakukan tempahan, letak semua maklumat di satu fail agar mudah dicari nanti.

9. Jika inginkan pihak hotel menguruskan tentang lawatan ke tempat-tempat menarik atau sebagainya, jangan lupa memberitahunya ketika urusan tempahan bilik dilakukan.

10. Beberapa minggu sebelum berangkat setidak-tidaknya dalam masa dua minggu, telefon semula hotel atau syarikat penerbangan untuk mengesahkan kembali tempahan bagi memastikan semuanya teratur seperti yang dirancang.

Aktiviti cuti setrusnya....

Setelah pulang dari Kuala Lumpur , anak dan menantu serta cucu  saya pulang ke Kota Bahru.  Kami pula mengambil kesempatan untuk bermalam di rumah anak sulong saya yang menetap di Pulai Jaya....Jika di rumah tersasa kesunyian kerana si'kecik' ikut bersama pulang ke kampong....Di sini ada seorang lagi cucu yang boleh menghiburkan....



Sempat juga  menyediakan mi bandung ...


Aktiviti seterusnya mengait topi untuk cucu...


Baru nak mula buat topi....dah lama tinggalkan aktiviti ini masih ingat lagi ke....



Siap juga akhirnya....



Istimewa untuk cucu-cucu nenek...


Damia bergaya dengan topi ciptaan neneknya... cantik tak..


Damia dengan Tok ayah..



2 ulasan:

  1. Terima kasih nenek sebab buatkan hat untuk Damia.. cantik! Damia suka..hehehehe

    BalasPadam
  2. Sama-sama...Nenek juga nak ucapkan terima kasih pada mama Damia kerana layan nenek...Kesian mama Damia sampai demam layan nenek...Nanti nenek datng lagi ye...

    BalasPadam