Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

18 Julai 2013

Soto ayam pulak...

Jika semalam anak menantu teringin nak makan beryani gam...Hari ini kami pula bercadang nak buat soto ayam...Pak Aji kat rumah kami kalau boleh dia tak berapa gemar makan nasi putih di waktu berbuka puasa  jadi kami dua beranak terpaksa memikirkan nak masak apa yag seuasai untuk hidangan berbuka puasa.  Jika ingin kongsi resepi kami sudi-sudikan le.....
soto yang sudap siap untuk dijamah....

SOTO AYAM ISTIMEWA

BAHAN-BAHAN A : (untuk kuah soto)
-1 ekor ayam potong empat

-3 sudu ketumbar
- 1
sudu jintan mains
- 1
sudu jintan putih
- 2
biji buah keras
-(boleh juga gunakan rempah  sup lebih kurang 1 senduk)
- 1
inci halia
- 10
biji bawang kecil
- 5
ulas bawnag putih
*
kesemua bahan ini dikisar.
- 3 batang serai di titik
Saya tambah serbuk  badam, serbuk gajus (lebihan daripada masak nasi beryani semalam) rasanya bertambah enak..
-Sedikit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan sedikit bunga cengkih.
-
CARA MEMBUAT:
-
Tumiskan kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih.
-
Kemudian masuk bahan-bahan A yang telah dikisar tadi. Tumiskan hingga garing.
-
Masukkan  ayam.
-
Masak sehingga mendidih dan ayam masak.
CADANGAN HIDANGAN :

-
Boleh disediakan dengan nasi impit, mihun atau mi.
-
Lebih menarik  jika dihidangkan berserta sedikit tauge, bawang goreng, daun sup,suhun goreng, kacang tanah, tahu goreng, begedil  dan ayam yang disiat kecil. tulang-tulang ayam masukkan sdalam kuah sup...
BAHAN BEGEDIL KENTANG SEGERA:

- 1 kg
kentang (digoreng letakkan sedikit garam semasa menggoreng dan ditumbuk)
- Sedikit daun sup
-
Bawang goreng
-
Serbuk lada putih
- 1
biji telur
-
Garam secukup rasa


CARA MEMBUAT :
-
Daging yang sudah direbus tadi dicincang halus.
-
Gaulkan semua bahan tadi.
-
Kemudian bulat-bulatkan mengikut kesesuaian.
-
Pukul 1 biji telur.
-
Ambil begedil yang sudah dibulatkan tadi lantas dicelupkan dalam telur
-
Goreng hingga garing.

Selamat mencuba............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan