Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

14 Jun 2016

MI VIETNAM


Syukur kehderat Allah SWT dengan limpah dan kurnianya dapat kita bersama lagi di entry yang saya sayangi ini. Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan "Selamat meneruskan ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia ini " kepada semua saudara mara dan rakan taulan..

Kali ini sama-sama kita kongsi resepi Mi Vietnam ala ala saua...

Bahan2nya
1/2 kg daging lembu di rebus dan ambil airnya. Daging di hiris empat persegi tidak terlalu besar dan tebal
Mee laksa atau pun bee hoon - di celur (*aku guna mee Udon..hehehe)
taugeh - di celur
sawi - di celur
bawang putih } di tumbuk halus utk menumis
bawang besar } di tumbuk halus utk menumis
halia } di tumbuk halus utk menumis
kuib daging knorr atau maggie
daun ketumbar - di hiris kasar2 dan ambil akarnya
daun pudina - utk hiasan (* takde pun takpe)
lada padi di potong kecil2 dan di campurkan dgn kicap nampla atau kicap ikan (fish sos - thailand)
minyak utk menumis

Cara2nya
Tumis bahan2 yg di tumbuk halus hingga naik bau
Masukkan stok air daging lembu (air rebusan daging)
Bila sup telah mendidih masukkan kuib daging knorr dan akar daun ketumbar. kacau lagi
Masukkan kicap ikan dan garam secukup rasa
kacau dan bila rasanya sudah ok, taburkan daun ketumbar di dalamnya dan bolehlah di tutupkan api nya.

Cara sediakannya
Sediakan semangkuk mee laksa tau bee hoon yg telah di celurkan.
Hiasankan dgn hirisan daging lembu diatasnya bersama sawi & taugeh.
Tuangkan kuah ke dalam mangkuk mee dan akhir sekali tabur daun pudina dan kalau suka taburkan sedikit bawang goreng. Lada padi bersama kicap nampla adalah utk cecahan daging










selamat mencuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan