Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

26 Mac 2012

Mi Siam berkuah tauchu....

Mi siam oh mi siam.....



Bahan-bahan:-

Bahan A
400 gm mi hoon (rendam hingga lembut)
30 tangkai cili kering
4 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
100 gm udang kering
3 sudu taucho
(kisar halus)
#Jikalau tak berminat dengan pedas kurangkan cili kering...

300 gm taugeh
4 keping tauhu dipotong dadu dan digoreng
Sedikit daun kucai
Limau kasturi.
(Nak tambah dengan telur rebus pun boleh)

Cara-caranya

Tumiskan bahan yang dikisar hingga garing dan naik.
Masukkan mi yang telah direndam goreng hingga masak.
Masukkan taugeh, daun kucai dan tauhu goreng. Masak secukup rasa.


Bahan kuah

100 gm cili kering
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
200 gm Tauchu
(Kisar halus)
Air asam jawa
Gula pasir

Tumiskkan bahan kisar
masukkan air asam, tauchu gula. Tambahkan air.
Masak secukup rasa , mesti rasa masam dan manis seimbang.

Selamat mencuba.... (Pagi ni kami sekeluarga menekmti sarapan pagi dengan hidangan mi kuah tauchu atau mi singapura.....)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan