Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

27 Disember 2013

CAMBODIA LAGI.....

Bahagian 3
Dari Bahagian 1 (klik)
Dari Bahagian 2 (klik)

POL POT....
Assalammualaikum,

Masa berlalu begitu pantas, rasa macam tidak berkesempatan untuk menulis di entry ini untuk menyambung pengalaman di bumi Kemboja. Saya luangkan masa sebentar dan menulis ala kadar sahaja mengenai cerita di bawah. Sekiranya apa yang saya tulis tidak menepati cita rasa pembaca saya mohon maaf.

Setelah selesai sarapan pagi di Local Restoran kami dibawa melawat ke Toul Sleng, Penjara Tahanan Pol Pot dan Muzium Cheoung Ek, iaitu kawasan yang menjadi saksi kepada kekejaman Pol Pot dan tentera-tenteranya.Di sini menjadi saksi kekejaman regim Pol Pot di Kemboja.Ribuan tengkorak manusia yang ditemui dikubur- kubur besar dikumpulkan di sini.  Rakyat Kemboja baik Muslim maupun Budha masih belum lupa kekejaman regim Khmer Rhouge itu.


Tugu peringatan
Penjara  Toul Sleng




Terdapat pelancong dari barat yang sama melawat muzium tersebut menangis kesedihan melihat tengkorak tengkorak manusia.Ya,pol Pot memang kejam,tetapi dia sudah tiada di dunia ini,tak perlu lagi ditangisi.Pol Pot tak kan mengganas lagi,dan yang mati tak kan bangkit kembali


 Sebahagian kubur yang terdapat di penjara ini


Katil tahanan perang



Askar Pol Pot


Sebahagian gambar mangsa kekejaman Pol Pot









Sempat merakam kenangan bersama  En.Bou Meng

Bou Meng berusia 71 tahun. Dia seorang  pelukis potret, bekas askar revulosi komunis bersama Yuva kak League (Cambodian Communist Youth League)  dan tahanan yang terselamat dari kekejaman rejim Khmer Rouge pimpinan Pol Pot (Ehsan Pak Goggle)



Muzium Choeung EK Genocidal



Dengan bayaran 2 dolar, perkara pertama yang kami lihat ialah tengkorak-tengkorak  mangsa-mangsa yang dibunuh kejam oleh tentera Pol Pot. Tidak dapat dipastikan berapa banyak tengkorak yang disimpan di dalam bangunan museum. 

Ia berlaku pada tahun 1980, dianggarkan seramai 70,000 orang telah dibunuh dengan kejam seperti disembelih, diracun, ditusuk dengan buluh dan ditembak.


Killing-fields-site-006

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Seterusnya kami boleh melihat beberapa lubang besar. Lubang-lubang besar ini digunakan oleh tentera Pol Pot untuk mencampakkan mayat ataupun yang nyawa-nyawa ikan mangsa-mangsanya. Mangsa-mangsa kekejaman Pol Pot terdiri daripada mereka yang bijak pandai seperti ahli politik, jururawat, doktor, cikgu, jurutera dll. Dalam banyak2 tempat di Choeng Ek ini, terdapat satu tempat yang begitu memilukan hati sesiapa pun. Sebatang pokok yang menjadi tempat hempasan kepala kanak-kanak yang tidak tau apa-apa. Bayangkan kanak-kanak berumur 2- 5 tahun yang baru nak mengenal dunia dan tidak mengerti apakah makna peperangan dihempaskan kepalanya di sebatang pokok besar. 







Di situ terdapatnya kubur besar yang menempatkan beribu-ribu mangsa yang terkorban disebabkan kekejaman tentera Pol Pot Killing Fields bersejarah oleh kerana rakyat Kemboja mati dibunuh beramai-ramai secara kejam




Bilik tayangan




Di dalam muzium




Pakaian tentera Pol Pot


Bulan mengambang bintang bekerlipan
Pungguk menangis rindukan teman
Agar menyinggung silap perlakuan
Ku pohon maaf darimu tuan.

3 ulasan:

  1. Pengalaman yang sangat menarik. Terima kasih kerana berkongsi.

    BalasPadam
  2. Terima kasih diatas kesudian tuan untuk membnacanya, jika tak keberatan masukkan 'klik' untuk catatan ini. Terima kasih...

    BalasPadam
  3. Maaf...membacanya....salah tekan...laju sangat..

    BalasPadam