Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

11 Disember 2011

ALAHAI SI BINJAI


Binjai,

Nama saintifiknya ialah Mangifera caesia merupakan spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga, Anacardiaceae. Binjai tergolong dalam genus yang sama dengan mangga dan ditanam di Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Papua New Guinea, Kerala dan Filipina. Pokok binjai dapat membesar sehingga 30 m (100 ft) tinggi. Bunganya berwarna ungu atau merah jambu, 0.7 cm panjang dengan lima sepal. Buahnya besar, boleh dimakan dan berbentuk elips (bulat bujur) 10-15 cm (4-6 in) panjang dan 6-8 cm (2-3 in) lebar. Kulit buahnya nipis dan berwarna perang dengan tompok gelap, dan isinya putih kekuningan, lembut, dan berbau kuat dengan rasa masam manis atau masam.


Di kampong saya buah binjai juga di kenali dengan nama buah 'Kemang'......
Ada buah kemang yang masam dan juga yang manis,yang manis sedap di makan begitu saja seperti makan buah mangga....yang masam sedap dibuat sambal belacan.....


Resepi Sambal Belacan Buah Binjai

Semua ni main lebur aje...tak pakai sukat... So agak2ler yer
Bahan2nya :-
Lada merah segar dibuang biji cuci dan toskan
Belacan digoreng dengan sedikit minyak jelantah
Sebiji buah binjai masak
Lada ditumbuk lumat dan masukkan belacan dan akhir sekali buah binjai. jika suka boleh dibubuh gula sedikit.


Makan dengan nasi putih dan ikan keringpun sedapppp

Mertua lalu di belakang pun tak nampak....

Selamat mencuba....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan