Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

15 Disember 2011

Lontong......


Hai Si Lontong pulak......

Masa musim cuti sekolah ni masih sempat lagi kita melayan selera anak-anak. Tamabahn pula anak -anak semuanya berkumpul di rumahkami.. Hari ini saya sempat menyediakan sarapan pagi dengan membuat 'lontong'......Kedua-dua menantu saya mereka tidak berapa biasa bersarapan dengan lontong. Mungkin lama kelamaan mereka akan menggemari juga makanan orang selatan semenanjung ni. Untuk membuat kuah lodeh tempe dan tahu adalah bahan utama.Jika kedua-dua bahan ini tiada kuah lodeh kurang enak rasanya...



Tauhu

Tempe yang sudah di potong


Tempe yang masih dibungkus



Kuah Lodeh



Cara-cara Membuat kuah LODEH

Bahan-bahan ( 10 orang )

  • Bahan yg dikisar halus # :-
  • #10 tangkai cili kering
  • #2 biji bawang besar
  • #2 ulas bawang putih
  • #1 jari kunyit hidup
  • #2 sudu udang kering
  • #2 sudu ikan bilis
  • sedikit belacan - jika suka
  • 2 batang serai - dititik
  • 4 helai daun salam
  • 200 g udang hidup yang dikupas kulit
  • Bahan sayur di potong kecil ikut cara masing-masing :-
  • 1/2 biji kobis
  • 8 batang kacang panjang
  • 1 batang lobak merah
  • 1 biji sengkuang kecil
  • 1 biji terung panjang
  • 1 keping tahu kering - rendam
  • 1 biji sengkuang
  • 4 biji kentang
  • 4 keping tauhu - di potong kecil dan goreng
  • 4 keping tempe - dipotong dan digoreng
  • 2 ikat su'un - direndam
  • lada merah dan hijau - dipotong serong
  • 2 ltr santan pekat dan cair - drpd 3 biji kelapa
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa
  • 1/4 cawan minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dlm periuk dan tumis bahan2 kisar dan serai hingga wangi.Masukkan udang dan tumis lagi dan masukkan santan,daun salam,lengkuas dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan sayur-sayuranan bermula dengan yang keras dulu dan tambah air secukupnya hingga sayur tenggelam. Bubuh garam secukup rasa dan masak lagi hingga mendidih dan sayur lembut.

  3. Hidang sayur lodeh dengan lontong,ketupat atau nasi himpit dan juga sambal tumis dan serunding.

Catatan: Maaf jika ada kisalapan ejaan dan tatabahasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan