Assalammualaikum...

Syukur alhamdulliah ....
Kepada semua pembaca yang saya hormati . Jutaan terima kasih saya ucapakan pada kalian, kerana sudi melayari Laman Blog saya. Dikesempatan ini ingin saya sampaikan , bahawa blog saya adalah sekadar mengisi masa lapang dan tidaklah terlalu berbentuk ilmiah. Sekiranya terdapat kesilapan tata bahasa atau ejaan, saya dengan rasa rendah diri mohon ampun dan maaf kepada anda semua.

Selamat melayari Laman Blog saya. Jumpa lagi....

14 Disember 2011

SARAPAN PAGI...

Oi Si Nasi Lemak...




Sudah lama rasanya saya tidak memasak nasi lemak. Malam tadi anak bongsu saya menyarankan agar saya memasak nasi lemak untuk buat sarapan pagi .Nasi lemak adalah kegemarannya. Biasanya di kala tekak teringin makan nasi lemak kami hanya membeli di gerai tepi jalan di pinggir taman perumahan dekat dengan rumah. Nasi lemak beli ni jarang dapat yang betul-betul sedap. Malah isinya pula terlalu kedekut. Kadangkala nak cari seekor ikan bilis pun payah. Telur pula dapatlah sehiris kecil. Sambalnya pula kekadang tidak mengena selera .

Seronok memasak nasi lemak ni, dapat buat mengikut selera kita sendiri. Walaupun cara memasaknya sangat mudah tapi bagi anak-anak saya ia adalah sesuatu hidangan yang istimewa. Apalagi berserta bahan sampingan seperti ayam goreng, sambal sotong, sambal kerang, ulam-ulaman dan sebagainya…Berlainan pula dengan kakak ipar saya bila beliau memasak nasi lemak salah satu lauk yang pasti ada ialah 'Nyambel' kata orang jawa iatu kentang,tomato,bawang dan lada hijau di potong dan digoreng bersama telur....

Ini tips yang ingin saya kongsikan… kunci keenakkan nasi lemak terletak pada sambalnya. Nasi, jika kurang santan atau kurang masin ianya tidak menjadi soal. Tetapi sambal kurang sedap maka kurang sedaplah juga nasi lemak kita.

Bila memasak fokuslah 90 peratus pada sambalnya. Bermacam-macam cara untuk membuat sambal enak.


Berikut adalah tips untuk membuat sambal kita menjadi enak.

1. Jangan mengunakan cili boh atau cili giling tersedia kerana bahan pengawetnya akan memcacat rasa. Gunalah cili kering yang dikisar sendiri.

2. Gunakan banyak bawang besar kerana ia akan mengurangkan kepedasan dan menambah manis secara semulajadi.

3. Semasa menumis cili dan bawang besar pastikan pastikan ia benar-benar masak atau naik minyak sehingga mengeluarkan bau tumisan yang harum.

4. Imbangi rasa sambal anda dengan meletakkan sedikit air asam jawa. Jangan terlalu banyak kerana rasa masam yang keterlaluan akan mencacatkan rasa sambal anda.

5. . Untuk lebih enak tambahkan ikan bilis yang telah di goreng untuk dimasukkan di dalam sambal. Semasa menghidang sambal jangan kedekut untuk taburkan ikan bilis goreng di atas sambal untuk mengekalkan kerangupannya.

6. Sesuaikan rasa garam, gula dan sedikit masam pada sambal. Boleh tambah serbuk perasa jika anda suka kerana ia akan menambah kelazatannya. Jika anda tidak suka pastikan ikan bilis atau udang kering diletakkan lebih sedikit pada sambal.

Semoga tips ini membantu anda..

Resepi Nasi Lemak

Bahan untuk nasi;

3 cawan beras
1 cawan santan
3 cawan air ( anggaran saja – kadar air ikut jenis beras yang anda guna, boleh tambah jika di perlukan)
3 hiris halia
1 helai daun pandan
3 ulas bawang merah ( di hiris)
sedikit garam

Cara-caranya
* Campurkan semua bahan di dalam rice cooker dan masak seperti biasa.

Bahan Untuk Sambal;

6 sudu besar cili giling
3 biji bawang merah – ditumbuk
2 ulas bawang putih – ditumbuk
2 biji bawang besar – 1 biji bawang ditumbuk dan 1 biji bawang besar hiris
segenggam ikan bilis ( sebahagian di tumbuk, sebahagian lagi di goreng )
sedikit air asam jawa
sedikit belacan jika suka
sedikit garam, gula dan perasa

Cara membuat sambal;

  1. Tumis cili giling, bawang merah, bawang besar, bawang putih, ikan bilis dan belacan hingga pecah minyak.
  2. Masukkan air asam, bawang besar hiris dan sedikit air agar sambal tidak terlalu pekat.
  3. Bila sudah mendidih sesuaikan rasa dam masukkan ikan bilis yang telah di goreng.

Bahan sampingan lain;

ikan bilis goreng
timun – dihiris
kacang tanah
telur rebus

Selamat mencuba!





CATATAN; Mohon maaf jika ada perkataan yang salah eja atau tatabahasa yang kurang tepat al maklumlah yang menaip ini dah bertaraf nenek-nenek...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan